elektrificering

Mazda Motor Corporation kiest resoluut voor een koolstofneutrale toekomst en kondigde vandaag aan dat het zijn wereldwijde elektrificeringsplannen zal versnellen.

Tussen 2022 en 2025 zal Mazda een waaier aan nieuwe producten introduceren dankzij de schaalbare SKYACTIV-architectuur (SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture). Deze waaier aan modellen zal vijf hybridewagens[1], vijf oplaadbare hybrides en drie batterijaangedreven elektrische auto’s omvatten. Meer details over deze nieuwe producten en hun lanceringsmarkten zullen in de toekomst worden meegedeeld. 

Daarnaast ontwikkelt Mazda ook een gericht platform voor elektrische wagens: de SKYACTIV EV Scalable Architecture. Dat platform zal worden gebruikt voor elektrische voertuigen van verschillende groottes en koetswerktypes, die tussen 2025 en 2030 zullen worden gelanceerd.

Om flexibel in te spelen op het toenemende aantal geëlektrificeerde modellen zal Mazda zijn flexibele productiesysteem blijven gebruiken om wereldwijd modellen met alle aandrijfgehelen door elkaar te kunnen bouwen.

De CO2-emissies terugdringen – De ‘Multi-Solution’-benadering van Mazda

Mazda blijft zich engageren om de CO2-emissies van elke auto terug te dringen en is van mening dat alle beschikbare mogelijkheden moeten worden benut om klimaatneutraal te worden. Dankzij de ‘SKYACTIV Multi-Solution Scalable Architecture’ zal de voortgezette elektrificering hand in hand gaan met de ontwikkeling van geavanceerde verbrandingsmotoren zoals de bekroonde e-Skyactiv X, alsook nieuwe zescilinders-in-lijn die vanaf 2022 overlangs zullen worden gemonteerd in de ‘Grote Producten’ van Mazda.

In verschillende regio’s investeert Mazda in diverse projecten en partnerschappen om de ontwikkeling en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen in auto’s te promoten. Zo neemt Mazda in Japan deel aan tal van gemeenschappelijke onderzoeksprojecten en studies in het kader van de lopende samenwerking tussen industrie, academici en overheid om het grootschalige gebruik van biobrandstoffen op basis van microalgen te stimuleren. In Europa was Mazda in 2021 de eerste autoconstructeur die de eFuel Alliance vervoegde.

Geavanceerde veiligheidssystemen voor de bestuurder – Mazda i-Activsense

Mazda’s zijn gemaakt voor automobilisten. Om te blijven bijdragen tot de sectordoelstelling van een maatschappij zonder verkeersongevallen, kondigt Mazda aan dat het zijn gamma geavanceerde veiligheidstechnologieën zal uitbreiden met zijn mensgerichte autonome rijsysteem ‘Mazda Co-Pilot Concept’. Dat zal vanaf 2022 zijn opwachting maken in de Grote Producten van Mazda. Mazda wil deze nieuwe technologie tegen 2025 standaard aanbieden in al zijn modellen.

Met het Mazda Co-Pilot Concept zal Mazda een systeem introduceren dat de toestand van de bestuurder te allen tijde opvolgt. Als het systeem een plotse wijziging in de fysieke toestand van de bestuurder detecteert, schakelt het over op de autonome rijmodus, leidt het de wagen naar een veilige plaats om hem te stoppen en waarschuwt het de hulpdiensten.

De eerste stap in deze evolutie is de Mazda Co-Pilot 1.0, een technologie waarbij de wagen stopt op de berm of pechstrook op wegen waar enkel gemotoriseerde voertuigen toegelaten zijn of binnen dezelfde rijstrook op normale wegen. Als tweede stap zal de Mazda Co-Pilot 2.0 het voertuig zelfs op normale wegen naar de berm leiden om secundaire ongevallen te voorkomen.

Samen met vijf Japanse autoconstructeurs[2] zal Mazda standaard technologiespecificaties uitwerken voor communicatiesystemen in de auto, om zo een gestandaardiseerd communicatiesysteem te creëren om veiligere, stressvrije geconnecteerde diensten aan te bieden.



[1] Exclusief mild hybrid-modellen, maar inclusief modellen met het Toyota Hybrid System (THS), aangeleverd door Toyota.

[2] Mazda Motor Corporation, Suzuki Motor Corporation, Subaru Corporation, Daihatsu Motor Co., Ltd. en Toyota Motor Corporation

Bron : mazda-press.com