Spring naar de inhoud

Massaproductie MX-30 R-EV gestart

– De productie van het plug-in hybride elektrische voertuig met wankelmotor voor de Europese markt is vorige week in Hiroshima van start gegaan.
– Elektrisch rijbereik van 85 km voor dagelijkse ritten, hybride kracht voor grotere afstanden zonder zorgen over de batterij.
– Natuurlijke en gerecycleerde materialen, een uiterst efficiënt verfproces in meerdere tinten en een batterij die op zonne-energie wordt voorgeladen geven dit model een kleinere ecologische voetafdruk.

Mazda Motor Corporation is vorige donderdag begonnen met de massaproductie van de Mazda MX-30 e‑Skyactiv R-EV[1] voor de Europese markt in fabriek nr. 1 in Ujina, Hiroshima.

De MX-30 e-Skyactiv R-EV is Mazda’s eerste massageproduceerde voertuig met wankelmotor in 11 jaar tijd. Het vorige model, de Mazda RX-8, werd in juni 2012 uit productie genomen. In totaal heeft Mazda ruim 1,99 miljoen voertuigen met wankelmotor geproduceerd.

De MX-30 e-Skyactiv R-EV is een uniek plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV) dat Mazda’s unieke wankelmotor een nieuwe bestemming geeft. Deze compacte, lichtgewicht interne verbrandingsmotor drijft een generator aan die de batterij oplaadt of waar nodig extra vermogen biedt. Het voertuig zelf wordt altijd door de elektromotor aangedreven.

De MX-30 e-Skyactiv R-EV heeft een elektrisch rijbereik van 85 km, wat voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten. Staat er een langere rit op het programma, dan zorgt de wankelmotor voor extra rijbereik. De MX-30 e-Skyactiv R-EV is de ideale auto voor klanten die liefst zoveel mogelijk elektrisch rijden, maar zich geen zorgen willen maken als ze van tijd tot tijd een langere rit voor de boeg hebben.

De originele MX-30 e-Skyactiv EV[2] zag in 2020 het licht als Mazda’s eerste massageproduceerde elektrische voertuig met batterij. De MX-30 e-Skyactiv R-EV voegt nu een unieke plug-in hybride optie toe aan het assortiment.

De MX-30 belichaamt Mazda’s op meerdere oplossingen gebaseerde streven naar koolstofneutraliteit. Tijdens het designproces is gewerkt met natuurlijke producten zoals kurk en textiel op basis van gerecycleerde materialen.

De veelkleurige verf van de MX-30 wordt aangebracht met een spraypistool van hoge precisie dat de individuele kleuren zeer nauwkeurig op de oppervlakte aanbrengt, daar waar ze nodig zijn. Hiermee wordt een aanzienlijke hoeveelheid verf bespaard. Bovendien droogt de nieuw ontwikkelde verf bij een ongewoon lage temperatuur van ca. 80 °C. Samen zorgen deze stappen voor een vermindering van de CO2-uitstoot van het verfproces met ca. 34 tot 37%.

Een zonne-energiesysteem van 1,1 MW dat sinds juli 2021 operationeel is op de productiesite van Mazda in Hiroshima levert elektriciteit om de nieuw geproduceerde MX-30 e-Skyactiv R-EV voertuigen te laden voordat ze op transport gaan.

[1] Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV (125 kW/170 pk): brandstofverbruik gemengde WLTP-cyclus: 1,0 l/100 km; CO2-uitstoot gemengde WLTP-cyclus: 21 g/km. Elektriciteitsverbruik gemengde WLTP-cyclus: 17,5 kWh/100 km; elektrisch rijbereik gemengde WLTP-cyclus: 85 km.
[2] Mazda MX-30 e-Skyactiv EV (107 kW/145 pk): elektriciteitsverbruik gemengde WLTP-cyclus: 17,9 kWh/100 km; CO2-uitstoot tijdens het rijden: 0 g/km; WLTP-rijbereik (gemengde cyclus/stad): 200 km/265 km.
De wagens zijn gehomologeerd volgens de WLTP-procedure (EU-verordening 2017/1151; EG-verordening 715/2007).

 

Bron :  mazda-press.com