Spring naar de inhoud

Gelukkige 35ste verjaardag

  • De roadster heruitgevonden: op 9 februari 1989 beleefde de Mazda MX-5 zijn wereldpremière
  • Productierecord: meer dan 1,2 miljoen Mazda’s MX-5 gebouwd over vier generaties heen
  • Complete update voor nog meer rijplezier: de Mazda MX-5 2024
De autowereld sprak zijn bewondering uit en fans van betaalbare roadsters waren in de wolken: precies 35 jaar geleden, op 9 februari 1989, beleefde de Mazda MX-5 zijn première op het autosalon van Chicago.

 

De Japanse roadster wekte een nagenoeg uitgestorven autosegment terug tot leven. Hij was opgevat als een klassieke achterwielaangedreven sportwagen, maar had een baanbrekende lay-out met centraal voorin geplaatste motor om een optimale overlangse gewichtsverdeling te verzekeren. Zo vond de compacte en lichte Mazda MX-5 het plezier van open rijden opnieuw uit. Daartoe putten de Mazda-ingenieurs inspiratie uit de traditionele Japanse filosofie ‘Jinba-Ittai’, die paard en ruiter als een geheel beschouwt. In het geval van de Mazda MX-5 vertaalt zich dat in een hechte band tussen bestuurder en roadster, om het evenwicht, de wendbaarheid en de lichtheid te verzekeren. In de loop der jaren heeft de MX-5 tal van onderscheidingen en prijzen in de wacht gesleept, die steeds opnieuw zijn uitmuntendheid bewezen.

 

Nog steeds krijgt de wereld niet genoeg van de Mazda MX-5: zijn pure rijplezier en iconische design werden in de loop van de vier MX-5-generaties (‘NA’, ‘NB’, ‘NC’ en nu ‘ND’) voortdurend verder ontwikkeld. De huidige generatie van de Mazda MX-5 blijft liefhebbers van open rijden verwennen, of ze nu opteren voor de klassieke roadster met stoffen kap of voor de RF-variant (sinds 2016) met zijn opwindende fastbackdesign en elektrisch bediende, wegklapbare hardtop. In totaal liepen er in de Ujina-fabriek in Hiroshima al 1.256.745 exemplaren van de Mazda MX-5 van de band. Een record! Ruim 40 procent van die wagens (533.301 stuks) werd in Noord-Amerika verkocht onder de naam Mazda Miata, terwijl Europa met 391.503 Mazda’s MX-5 op de tweede plaats eindigt. Op de Japanse thuismarkt werden 225.510 exemplaren van de sportwagen ingeschreven onder de iconische modelnaam Mazda Roadster, die oorspronkelijk de naam Eunos Roadster droeg.

 

Vandaag, op zijn 35e verjaardag, introduceert de Mazda MX-5 updates aan de voor- en achterlichten, een nieuw infotainmentsysteem voor een verbeterde connectiviteit en een nog meer geconcentreerde Jinba-Ittai-rijervaring. De nieuwe circuitmodus (Track Mode) versterkt het gevoel van betrokkenheid voor de bestuurder in de legendarische sportwagen en werkt samen met het softwaregestuurde Kinematic Posture Control-systeem (KPC), dat extra stabiliteit biedt in de bochten. Een asymmetrisch sperdifferentieel is voortaan standaard op de Mazda MX-5 2024 met de 135 kW/184 pk sterke 2.0 Skyactiv-G-motor (brandstofverbruik: 6,8 l/100 km, CO₂-uitstoot: 153 g/km over de gemengde WLTP-cyclus). Daarnaast omvat het motorgamma de 1.5 Skyactiv-G-motor met 97 kW/132 pk, die zijn brandstofverbruik en CO₂-uitstoot beperkt tot 6,3 l/100 km en 142 g/km over de gemengde WLTP-cyclus.

 

De Mazda MX-5 2024 is verkrijgbaar als roadster met een klassieke stoffen kap of als RF-model met een wegklapbare hardtop. Deze lichte legende garandeert het rijplezier door bochten op een wendbare, comfortabele en veilige manier aan te snijden.

 

bron : mazda-press.com